درباره ما

معرفی مؤسسه فرهنگی صالح:


مدرسه صالح در سال ۱۳۶۹ در ردیف نخستین مدارس غیرانتفاعی کشور به همت جمعی از دانش‌­آموختگان دبیرستان علوی و به توصیه مرحوم استاد علامه کرباسچیان بنیان گذار مدرسه علوی و مدرسه نیکان، تأسیس شد.

این موسسه فعلا در دو مقطع پسرانه متوسطه اول و متوسطه دوم و در منطقه هفت تهران واقع شده است.

از مدرسه صالح تاکنون نزدیک به سه هزار دانش­‌آموز مستعد و موفق فارغ­‌ التحصیل شده­‌اند و در جای جای میهن اسلامی مشغول به خدمت، رشد و توسعه کسب و کار و باورهای اعتقادی و علمی هستند.

در این مؤسسه تلاش داریم تا با توجه به ویژگی های فردی هر دانش‌­آموز سیر رشد و ترقی او را فراهم سازیم.

یقینا تقویت و رشد توانمندی­‌های روحی و جسمی دانش­‌آموزان به صورت همزمان می­‌تواند از آن­ها در فراز و فرود­های زندگی فردی امیدوار و تلاش­گر بسازد.

امیدواریم به عنایت حضرت صاحب الامر(ارواحنا فداه) مسیر پیشرفت و ترقی هموار ­گردد.


اهداف مؤسسه:


ابعاد مختلف کار و اهداف طبقه بندی شده مؤسسه فرهنگی صالح به قرار زیر است:

  • جایگاه علمی و آموزشی

  • منزلگاه اعتقادی

  • هدف اخلاقی

  • هویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیستی


  • جایگاه علمی و آموزشی:


شکل گیری ساختار های علمی در ذهن افراد نیازمند پایه ریز­ی­‌های دقیقی است که بعضاً ریشه در اعماق و فرآیند تفکر و اندیشیدن و نوع نگرش واقعی و صحیح علمی دارد.

از این رو رسالت مهم مدارس این است که نحوه صحیح تفکر کردن و تولید محتوای ذهنی را آموزش دهند و از این ره آورد قدرت استناج علمی و استنباط کلامی و منطقی از داده‌­های اطلاعاتی و علمی را گسترش بیشتری ببخشند. اهتمام به تحصیلات عالیه و در عین حال تفکرات کیفیت گرا با هدف کسب رضایت الهی و خدمت به ساحت قدس مهدوی از اهّم الویت­‌های علمی و آموزشی این مجموعه می­‌باشد. زیرا آشنایی با کلام وحی و سخنان معصومین علیهم السلام عمق دقیق و صحیح هدف غایی از کسب علم را معرفی می­‌کند و اصالت تفکر و تعقل و نگرش علمی را سرچشمه ای واقعی، اصیل و الهی می­‌بخشد. در ضمن این برکات نورانی پرهیز از شهرت طلبی، فضل فروشی، خود بزرگ بینی، دنیا طلبی و مدرک گرایی نیز ثمره این نوع از تحصیل و تدریس می­‌باشد.


  • منزلگاه اعتقادی:


چنانچه اگر افراد اندیشه­‌های خود را بر اساس نظریات و تئوری های متفکرانی پایه ریزی کنند که اندیشه آنها تنها اصالت زمینی و بشری داشته باشد پر واضح است که همواره باید به دنبال اصلاح اشتباهات آن باشند. زیرا نقص ذاتی همراه دانش بشری علت رشد و پیشرفت آن است و دلیل بر تغییر آن. لذا بر پایه این تجربه عینی چنانچه افراد اساس فکری و اندیشه­‌های خود را بر پایه منبع وحی و عصمت مرتب نمایند و از پراکندگی و التقاط بپرهیزند، آنگاه می­‌شود امیدوار بود که طهارت در اندیشیدن و اعتقادات سرچشمه جهان بینی صحیح و اصیل خواهد بود که برکاتش از حد شمارش بیرون است.

خود باوری و رشد یافتگی دینی مبنی بر رشد شناختی و انگیزش درونی ریشه در فهم اصول اعتقادی در مذهب حقه تشیع دارد و تحقیق و تفحّص در دیدگا‌‌ه‌­های انحرافی علاوه بر آموزش و گسترش جدال احسن (که دستور قرآنی است) باعث توانمندی بنیا‌‌ن‌­های اعتقادی نیزمی‌­‌شود.

شفافیت در اعتقاد به مهدویت و فرهنگ صحیح انتظار و وظایف دوران غیبت اصلاح اجتماعی را به دنبال می­‌آورد. تلاش برای تعظیم شعائر دینی و همت گماردن به تبلیغ عملی و تعبد آگاهانه همراه با خلوص نیت در برابر احکام و اوامر معصومین علیه السلام و نیز پرهیز از رفتارهای بی محتوا و خرافه گرایی یا کهن پرستی باعث سر لوحه شدن این رویه در برنامه­‌های زندگی افراد می­‌باشد.


  • هدف اخلاقی:


رسیدن به مرحله خودآگاهی و خودشناسی و پی بردن به نواقص و کاستی ها و اصلاح آنها و رشد جنبه های شخصیتی و اخلاقی و توجه به کرامت­های نفس انسانی و شرح صدر از موضوعاتی است که همه مکاتب الهی و بسیاری از اندیشه­‌های انسانی به دنبال شکل دهی و هدایت آن بوده­‌اند.

استواری در برابر ناگواری­‌های اجتماعی و مشکلات آن، آرامش روحی و رضایت مندی از نتیجه تلاش­‌های شخصی، استقلال و هویت شخصیتی، پرهیز از مفاسد اخلاقی رفتاری، دارا بودن روحیه توکل و توسل به معصومین علیهم السلام، خوش رفتاری با دیگران، مراعات حقوق همه مخلوقات، مهرورزی و مهربانی، خویشتن داری و کنترل خشم، رعایت نظم و همه فضائل اخلاقی، رفتاری و روانی ریشه در مفاهیم اعتقادی شیعی دارد و شخصی که خود را به این نوع رفتار­ها و خلق و خو متخلق نماید در مسیر کمال نفس قدم گذاشته است. زیرا این رشد اخلاقی در گرو باورهای مذهبی و اعتقادی شکل می­‌گیرد و جلوه‌­های رفتاری فردی و اجتماعی آن نیز به صراحت قابل تشخیص بوده. و در عین حال از قدرت جاذبه بسیار بالایی نیز برخوردار است. چه اینکه همین نوع از اخلاق عملی بزرگان دینی باعث گسترش معارف اعتقادی گشته و سر منشاء ترویج خوبی‌­ها بوده است.


  • هویت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی:


شناخت کافی از هویت ملی و تحلیل فراز و فرود آن در روند شکل گیری فرهنگ و تأثیر عوامل تاریخی در پیدایش و جهت گیری آن می‌­تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و با واقع بینی منبعث از اخلاق اسلامی می‌­توان امیدوار باشیم که از تندرویی‌­های ملی و قوم گرایی­‌های افراطی پرهیز خواهد شد.

در عین حال تکیه بر ارزش­‌های فرهنگ اسلامی در ایران باعث ایجاد احساس سر افرازی از آن‌ها خواهد بود تلاش برای آراسته شدن به آنها مایه تحرک و نشاط اجتماعی است.

آشنایی با فرهنگ های کهن و دیرینه جهان و شناخت و تحلیل نقاط ضعف و قوت فرهنگ­‌های دیگر و تشخیص امتیازات فرهنگی خود دست مایه خوبی برای جلوگیری از خود باختگی فرهنگی است.

ذوق زیبایی شناختی در نگرش به پدیده‌­های آفرینش و مناسبات رفتاری و نیز شکوفایی عواطف انسانی و تهذیب خویشتن اثرات مطلوبی را در جامعه خواهد داشت که گاه مسیر را برای زیست بهتر دینی و اجتماعی فراهم می­‌کند.

آشنایی با حقوق افراد، مسئولیت پذیر بودن، رعایت مساوات اسلامی و اهتمام برای اصلاح امور مسلمین و… همگی از مواردی است که در ارتقا شأن اجتماعی افراد نقش مهمی دارند.

در ضمن مشی اقتصادی و تلاش دائم برای کسب درآمد حلال و مصرف صحیح آن در مسیر توسعه توانایی های فردی و ضرورت­های خانواده و جامعه و نیز رعایت تکالیف شرعی در مباحث انفاق و پرداخت خمس و زکات همگی نشان از انضباط مالی و اقتصادی دارد که باید بخش عمده­‌ای از آن در مدرسه آموزش داده شود. در عین حال تلاش برای توسعه اقتصادی جامعه و نیز پرهیز از کمک کردن به نابسامانی­‌های اقتصادی جامعه مسلمین از وظایف شرعی هر شخص معتقد می‌­باشد.

تعریف دقیق از جنبه­‌های پیشرفت اقتصادی و در عین حال نگهداری و مراقبت از میراث زیستی دنیا پیرامون‌مان برای آیندگان از موضوعاتی است که با توجه به تعریف آن در مفهوم توسعه پایدار در برنامه های اجرایی و اهداف علمی و شکل دهی شخصیت دانش آموزان باید لحاظ شود.

این مهم نیز همانند موارد قبلی در دستور کار مدرسه قرار دارد. در نهایت عمل به موازین و معیار­های مقبول دینی و مذهبی سر لوحه کار در مدرسه می­‌باشد.

صالح