تصور غلط بازگشت به شرایط عادی پیش از کرونا و عدم استفاده برخی مردم از ماسک که باعث جولان دادن کرونا و افزایش تعداد مبتلایان شده است

پزشکان و کارشناسان پس از انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که زدن ماسک می تواند در ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد. با توجه به نتایج تحقیقات به عمل آمده، دلایل اصلی اصرار پزشکان در مورد زدن ماسک را می توان به شکل زیر توضیح داد؛

قبل از هر چیز می توان گفت که از نظر روانشناسی  استفاده از ماسک صورت می‌تواند یادآور خوبی برای خطرات ویروس باشد. هنگامی که ماسک به صورت داشته باشید، میزان تماس دست با دهان، بینی یا چشم به مقدار خیلی زیادی کاهش می یابد و حتی به صفر می رسد. همچنین زدن ماسک به ما یادآوری می کند که بهداشت فردی را بهتر رعایت کنیم، از دست زدن به صورت خود و از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کرده و فاصله ایمن را رعایت کنیم.

از طرف دیگر با توجه به اینکه ویروس کرونا به راحتی از راه صحبت، عطسه و سرفه منتقل می‌شود، بنابراین حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و عینک محافظ بر روند انتقال ویروس کرونای جدید، تاثیر قابل توجهی دارد و تنها وسیله راحت و در دسترس برای جلوگیری از انتشار این ویروس است. حتی برخی از پژوهشگران می گویند استفاده از ماسک‌های ان-۹۵ می‌تواند تا ۹۰ درصد مانع از ورود ویروس جدید به سیستم تنفسی افراد شود. تحقیقات ثابت کرده اند که ماسک‌های چندلایه و ضد آب در مقایسه با ماسک‌های تک لایه تاثیر بیشتری در جلوگیری از ابتلا به ویروس دارند.

همچنین طبق داده‌های اپیدمولوژی، کشورهایی که خیلی زود استفاده از ماسک را اجباری کرده و تسهیلات لازم برای شهروندان را در جهت دسترسی به ماسک به شکلی کمک خرج و مطمئن فراهم کردند، خیلی بیشتر توانستند جلوی شیوع کرونا را بگیرند.

موضوع مهم دیگر افراد مبتلا اما بدون علایم کرونا هستند. یعنی اگر فرد ویروس کرونا را در بدن خود داشته باشد، اما هیچ علایمی دال بر وجود این ویروس در بدن خود نشان ندهد، با نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی، عامل بسیار مهم در انتشار ویروس کرونا محسوب می شود.

در مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ انواع مختلفی از علائم گزارش می‌شود که ممکن است با علائم خفیف تا جدی ظاهر می‌شود. همچنین علائم بیماری حدود دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز پیدا می‌کند.

کارشناسان این مرکز احتقان یا آبریزش بینی را به فهرست علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ اضافه کرده است.

بنابر اعلام جدید این مرکز، علائم احتمالی ابتلا به این بیماری شامل موارد زیر است:

۱-احتقان یا آبریزش بینی

۲-سرفه

۳-اسهال

۴-احساس خستگی

۵-تب یا لرز

۶-سردرد

۷-تنگی نفس

۸-درد بدن یا عضلانی

۹-حالت تهوع یا استفراغ

۱۰-از دست دادن حس بویایی یا چشایی

۱۱-گلو درد

همچنین کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هشدار دادند که در صورت مشاهده هر گونه از علائم زیر لازم است فرد به سرعت به پزشک مراجعه کند:

– مشکل تنفسی

– درد مداوم یا احساس فشار در قفسه سینه

– احساس گیجی

– عدم توانایی در بیدار شدن از خواب یا بیدار ماندن

– تغییر رنگ لب‌ها یا صورت

 

منبع: خبرگزاری مهر