بایدها و نبایدهای سحری در ماه رمضان

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اصلی‌ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان، سحر است، اظهار کرد: وعده سحر به هیچ عنوان نباید برای هیچ‌کس مخصوصاً نوجوانان در حال رشد، حذف شود. وعده سحری باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد و بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود؛ زیرا برخلاف قندهای ساده که فقط چند ساعت دوام می‌آورند، کربوهیدرات‌های پیچیده بین هفت الی هشت ساعت دوام می‌آورند.

وی در ادامه گفت: غذاهایی که در وعده سحر استفاده می‌شود باید کم‌چرب و کم‌نمک باشد و از مصرف شیرینی، غذاهای شور، پرچرب، سرخ شده، انواع آش، ماکارونی و ته دیگ خودداری شود؛ زیرا باعث ایجاد حس تشنگی در فرد روزه‌دار می‌شود. غذاهای خیلی خشک مانند کوکو سیب‌زمینی، کتلت و انواع کباب‌ها نیز علاوه بر احساس تشنگی باعث رفلاکس و ورم معده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره استفاده از نوشیدنی‌ها در وعده سحر مطرح کرد: نوشیدن نوشابه‌های گازدار، خیلی شیرین، شربت و دوغ‌های شور در وعده سحر مناسب نیست و برای نوشیدنی باید از چای کمرنگ استفاده شود؛ زیرا چای پررنگ به دلیل داشتن کافئین باعث دفع آب از بدن می‌شود.

غیاثوند با تاکید بر اهمیت وعده سحری گفت: انواع چلو خورشت‌ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ و ماهی، وعده‌های غذایی بسیار مناسبی برای سحر هستند.

وی در خصوص وعده افطار اظهار کرد: با توجه به اینکه در هنگام افطار معده چندین ساعت خالی بوده، بهتر است با مایعاتی که با بدن هم‌دما باشد شروع شود. آب جوشیده، چای کم رنگ و شیر گرم به همراه سه الی پنج عدد خرما برای آغاز وعده افطار مناسب است. سوپ رقیق، آش با حبوبات کم، فرنی، شیربرنج و حلیم کم روغن، غذاهای سبک مانند: نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و سبزی و تخم مرغ آب پز نیز برای افطار مناسب است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در وعده افطار از شیرینی جاتی مانند: زولبیا، بامیه، نبات و به طور کلی قندهای مصنوعی و همچنین غذاهای سنگین، حجیم، دیرهضم، پرچرب و سرخ شده استفاده نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.